Najdôležitejší machri na zjazdovkách!

Ak by ste sa spýtali našich kolegov, čo je fascinujúce na práci obsluhy snežného pásového vozidla, teda ratraku, určite by vám s úprimnosťou odpovedali, že okrem náročnej niekoľkohodinovej nočnej šichty, je to povolanie, ktoré musí človek robiť s vášňou a nadšením.  Trate musia byť pripravené pre lyžiarov na tzv. „menčester“ teda čerstvo upravenú a ešte nikým nedotknutú zjazdovku zvanú aj Fresh Track. Ten si môžete užívať každé ráno, ešte pred oficiálnym spustením strediska, vďaka produktu Fresh Track a môžete si byť istí, že Vaše stopy v menčestri budú zaručene prvé.

Vedeli ste, že ratrak nemá pedálovú brzdu ako auto? Stačí pustiť plyn a stojí...
Vždy po skončení sezóny prejdú všetky ratraky údržbou!

Rozoberú sa podvozky každého z 13tich ratrakov do poslednej súčiastky a „premažú sa tak, aby na zimu všetko fungovalo". Občas potom ratraky vyzerajú ako tento, ktorý pripomína prieskumné vesmírne NASA vozidlo.
Motory našich ratrakov majú výkon do 295 kW  = cca 400 koníspotreba nafty  sa pohybuje od 18 do 26 litrov na 1 motohodinu (podľa okamžitého výkonu). Za zimu najazdí jeden stroj približne 1 000 motohodín, čo je v priemere 7 hodín na deň.


Pohonné hmoty našich mašín

 

Myslíme aj na ekológiu a postupne obnovujeme čerpacie stanice na naftu pre naše mašiny. V jednej dokážeme bezpečne uskladniť a vydať 21 000 litrov nafty.

Nafta ktorá sa spotrebúva na úpravu zjazdoviek počas zimy, by stačila pre osobné auto na to, aby obišlo zemeguľu po rovníku 95x.

Kotviace body na ťažko dostupných miestach hrozbou pre nezodpovedných!

Moderné ratraky využívajú počas úpravy zjazdoviek, ktorá prebieha po prevádzkovej dobe strediska kotviace body, na ktoré sa zaháknu a po zjazdoviek sa pohybujú za pomoci lana. To umožňuje upravovať zjazdovky, ktoré by sa inak nedali upraviť, lebo ratraky by sa na týchto miestach prehrabávali a úprava by bola veľmi zlá, obzvlášť pri zhoršených snehových podmienkach v jarných mesiacoch.

Práve pri úprave zjazdoviek pomocou lana vznikajú v stredisku veľmi nebezpečné situácie pre nedisciplinovaných návštevníkov strediska.

Viditeľnosť na zjazdovkách po prevádzkových hodinách (8:30 - 16:00 alebo 8:30 - 15:30) sa rapídne znižuje, preto hrozí, že nedisciplinovaný návštevník nemusí vidieť lano a môžu ho zachytiť. Ďalšou nebezpečnou kombináciou je lano ratraku schované aj 0,5 metra pod snehom. Lano vylezie na povrch, až keď sa ratrak začne otáčať 1 km nižšie na zjazdovke. Vtedy je lano smrteľná zbraň! Ako veľmi ilustruje video vpravo.

 

Zároveň Vás chceme poprosiť, aby ste v záujme vlastnej bezpečnosti dodržiavali Biely kódex, ktorý je alfou a omegou každého lyžiara a podelili sa s touto informáciou s kamarátmi na najbližšej lyžovačke alebo keď vám kamarát povie, že ide šliapať na večer, môžete mu zachrániť život!

 

Taktiež, ak sa lyžiar spustí po prevádzkovej dobe po čerstvo upravenej zjazdovke, zanechá za sebou brázdu, ktorá v noci stuhne a ráno niekomu môže spôsobiť vážne zranenia, keď do takejto brázdy nabehne... Žiadame vás, aby ste svojou bezohľadnosťou neničili prácu našich kolegov kvôli vlastnému rozmaru alebo osobnému potešeniu. Príďte radšej ráno na Fresh Track.


Chceš sa povoziť v ratraku a vychutnať si skvelú večeru pod Chopkom?

Ponúkame ti nočný vývoz ratrakom s 5- chodovým menu na skvelej Tatranskej večeri zážitkov. Viac info o Tatranskej večeri zážitkov.


III. Časť ?

Budúci diel bude o zjazdovkách, tak pre navnadenie  →→→

Takto sa zjazdovka preparuje vodou pre pretekárske podujatia svetovej úrovne (Svetový pohár, Majstrovstva sveta...). Tri tyče vedľa seba napúšťajú svah vodou, pričom vydávajú zvuk, ako keby ste napúšťali fľašu vody. Keď sa zjazdovka naplní, tak sa tyče posunú o 10 cm nižšie. Takto sa postupuje celé hodiny, kým nie je celá zjazdovka vypreprarovaná.