Infraštruktúra

Ako pohodlne, rýchlo a bez stresu do Jasnej?

Preplnené parkoviská v stredisku, zápchy na prístupových cestách a veľa nespokojných ľudí na internetových diskusiách. A pritom by sa väčšina z nespokojných ľudí mohla vyhnúť stresu, využiť čas na lyžovanie a nie na hľadanie parkovacieho miesta v stredisku. Ako? Jednoducho. Nevymýšľať výhovorky, popustiť trocha zo svojho komfortu, zaparkovať na záchytných parkoviskách a k vlekom prísť kyvadlovou dopravou. Rýchlo, pohodlne a bez starostí.

Aby to neznelo len ako reklamná fráza, vyskúšali sme si to na vlastnej koži. Najväčšie problémy s dopravnou situáciou sú zo severnej strany Chopku. Z Liptovského Mikuláša vyrážame pár minút pred deviatou hodinou. Je sobota, slnečné počasie, prázdniny majú stredoslováci, Poliaci a Litovci, očakáva sa nápor na prístupové cesty a parkovacie miesta. Prichádzame k parkovisku P5 Pavčina Lehota a už niekoľko sto metrov pred ním sa tvorí zástup vozidiel. Zaradíme sa, pomaly pokračujeme, až prichádzame k rozdvojeniu pruhov. Pravý jazdný pruh pokračuje smerom do Jasnej a je určený rezidentom a ubytovaným hosťom z Jasnej, ľavý smeruje na záchytné parkovisko P5 a je určený pre návštevníkov strediska Jasná - Nízke Tatry. Pravý pruh plný, ľavý prázdny, tak to využívame.

Viacerí parkovčíci nás usmerňujú až na parkovacie miesto. Je niečo po štvrť na desať a parkovisko je už z polovice naplnené. Zaparkujeme, prezujeme sa a s lyžiarskou výbavou smerujeme k nástupnému miestu kyvadlovej dopravy. Na parkovisko P5 Pavčina Lehota sa zmestí cca 700 osobných automobilov, čo je dostatok aj v tých najvyťaženejších dňoch sezóny. Prichádza prvý autobus, do ktorého nastupujú čakajúci návštevníci strediska. Je plný a odchádza. Do minúty prichádza druhý, do ktorého nastupujeme už aj my. Pred autobusom stojí jeden z parkovčíkov Igor. Je to starší pán, milý a ochotný pomôcť. Počas svojho aktívneho pracovného života prichádzal do styku s ľuďmi, takže má rád spoločnosť. Ovláda ruštinu a čiastočne aj angličtinu. Niekoľko zahraničných hostí sa pýta na smer autobusu, či stojí aj na Lúčkach, či je zadarmo. Igor s trpezlivosťou a úsmevom zodpovedá na viaceré otázky. Do autobusu nastupujeme medzi prvými, a tak si pohodlne sadneme. Vodič autobusu ešte čaká na ďalších prichádzajúcich, a keď je autobus plný, odchádza. Nie je tu žiadny zmätok, žiadna tlačenica, no samozrejme, nie každý sedí. Predsa len autobus má kapacitu cca 50 miest na sedenie a cca 30 na státie.

Prvou zastávkou je Demänovská jaskyňa slobody, kde pristupujú ďalší cestujúci. V autobuse je ešte miesto, tak sa pohodlne zmestia. Cesta prebieha bez problémov, áut je vďaka odstavnému parkovisku na ceste pomenej. Nasleduje zastávka Lúčky, kde vystupuje asi polovica cestujúcich. Lúčky sú prvým miestom, z ktorého sa dá nastúpiť na lanovky a užívať si jazdenie na svahoch. Kto chce vyrážať na svahy z vyššieho miesta, má ďalšie dve možnosti. Druhou je zastávka Záhradky a prístup na vleky Záhradky - Priehyba a Záhradky - Rovná Hoľa. Kto chce vyrážať do strediska z Bielej púte a Otupného, využije záverečnú zastávku kyvadlovej dopravy a to Jasnú. Tu končí aj naša cesta. Celkovo 23 minút od nástupu na záchytnom parkovisku a sme na mieste, z ktorého sa plánujeme vyviezť na Chopok.

Lyžovania sme si užili do sýtosti, je čas ísť domov. Máme trochu strach, či nebudeme dlho čakať na autobus, či nás nebude obmedzovať čakanie alebo, či nebude preplnený a my sa budeme nepríjemne tlačiť. Končíme tam, kde sme začínali, t.j. na zastávke Jasná, pod Happy Endom. Na zastávke už stojí asi dvadsať ľudí a medzi nimi aj jeden z parkovčíkov. A aj tu vidieť dokonalú spoluprácu medzi parkovčíkmi a autobusármi. Keď je viacero čakajúcich na zastávke, parkovčík dáva pokyn autobusárovi a on vyráža. Nečaká sa na nejaké časové rozostupy medzi kyvadlovkou, ak je treba, ide aj viacero autobusov za sebou. V najvyťaženejších dňoch, jazdí na trase aj sedem autobusov kyvadlovej dopravy a samozrejme aj viaceré skibusy. Takáto spolupráca a koordinácia je aj medzi autobusmi a spodným záchytným parkoviskom. Tri minúty po našom príchode na zastávku prichádza autobus, znova sedíme, nikto sa netlačí, žiadny zmätok ani stres. Na Záhradkách a najmä Lúčkach, naberáme ďalších cestujúcich, no o chvíľu už vystupujeme na záchytnom parkovisku P5, kde naša cesta pred niekoľkými hodinami začala. Keďže sme poriadkumilovní, pred vstupom do autobusu sme si očistili topánky a lyžiarske vybavenie od snehu, aby sme zbytočne autobus nešpinili. No a zbytok snehu, ktorý sme už nevedeli odstrániť, nám stiekol počas cesty autobusom. Do auta vkladáme naše vybavenie už skoro suché. Paráda!

Stredisko Jasná má množstvo parkovacích miest, vyše 1000 áut zaparkuje v oblasti od Lúčok po Otupné. Obľúbenosť strediska veľkým množstvom návštevníkov prichádzajúcich autami, však nedáva možnosť zaparkovať tesne pod vlekom každému a hocikedy. Každý by chcel parkovať pár metrov od lanovky, no to sa žiaľ nedá. Prioritu majú ľudia prichádzajúci do strediska skôr, kým sa nenaplní kapacita horných parkovísk. Potom sa uzavrie prístup do strediska a autá parkujú na najväčšom záchytnom a najnižšie položenom parkovisku P5 Pavčina Lehota. Parkovčíci sa stretávajú s rôznymi výmyslami ľudí, ktorým sa nechce z lenivosti parkovať na záchytnom parkovisku. Pokiaľ nie je dotyčný ubytovaný v ubytovacom zariadení v Jasnej a nemá od toho doklad, nie je rezidentom alebo nejde do práce v stredisku, tak by sa nemal silou mocou dožadovať parkovania priamo pod lanovkami. Stávajú sa situácie, kedy človek krúži v stredisku a hľadá parkovacie miesto. Stresuje sa pri hľadaní, míňa pohonné hmoty a čas, ktorý mohol tráviť na svahu. Miesto toho, aby uposlúchol pokyny parkovčíkov a odstavil svoje vozidlo na záchytnom parkovisku, išiel hľadať parkovanie aj napriek upozorneniam. Možno nie vždy je kyvadlová doprava bez problémov, ale problémy spôsobujú hlavne nedisciplinovaní vodiči. Šmýkajúce sa autá spôsobujú zápchy na prístupových cestách, tvoria sa kolóny, v ktorých stoja autobusy zabezpečujúce kyvadlovú dopravu. Následne sa ľudia kopia na zastávkach a nasadené autobusy nestačia ľudí rozvážať.

Aj my sme sa presvedčili, že nechať auto na záchytnom parkovisku a vyviezť sa hore do Jasnej, nie je nič nekomfortné alebo obťažujúce. Ušetrili sme pohonné hmoty, čas a hlavne stres z hľadania parkovacieho miesta, ktoré by sme síce možno časom našli, ale o mnoho ďalej, ako nás vysadil autobus. Kyvadlová doprava funguje od rána cca 8 hodiny rannej, až pokiaľ nebudú rozvezení poslední návštevníci parkujúci na záchytnom parkovisku. A to môže byť niekedy až do 18 hodiny. Kyvadlovej doprave dopomáhajú aj klasické skibusy.

Kyvadlová doprava funguje samozrejme aj na južnej strane Chopku. Lyžiarov zváža zo záchytného parkoviska P2 na Trangoške, na parkovisko P1 Krupová a funguje v podobnom režime, aký sme zažili my na severe. Využiť službu kyvadlovej dopravy nie je nič nekomfortné alebo niečo, čoho by ste sa mali báť.