Staráte sa o auto pravidelne a čo vaše lyže?

Keď v aute vypovie službu štartér, rozsvietia sa kontrolky výmeny kvapalín, či ozve geometria podvozku, samozrejmosťou je návšteva odborníkov. Rovnako je to aj s lyžami. Ak sa na nich objavia hlboké ryhy, otupia sa hrany, ak chýba štruktúra sklznice, zlé uhlovanie (geometria hrany), či nedostatočná impregnácia, vtedy prichádza na rad servis.

„Lyže a auto majú toho veľa spoločného“, začína svoje rozprávanie Michal Húska z lyžiarskeho servisu Tatry Motion v Jasnej. Servis lyží robí už niekoľko rokov a jedným dychom dodáva, že pravidelným servisovaním sa zvyšuje nielen životnosť a výkon lyží, ale v prvom rade bezpečnosť užívateľa.

„Keď sú na sklznici diery, lyžiar stráca koordináciu a nedokáže ovládať lyžu tak, ako by chcel. Mohli by sme to prenesene prirovnať k nevyváženým pneumatikám na aute, ktoré ťahajú auto na jednu stranu. Spomínaná porucha musí pri jazdení vadiť aj priemernému lyžiarovi. Servisné úkony v týchto prípadoch rozhodne netreba podceniť“, apeluje M. Húska.

Keď ortuť teplomera stúpa

S príchodom jari sa slnko čoraz intenzívnejšie opiera aj do lyžiarskych svahov a ukazuje svoju silu. Lyžiari si na oboch stranách Chopku vychutnávajú dostatok snehu a práve ideálne podmienky na jarnú lyžovačku. Aj na ňu sa však treba vhodne pripraviť. „S pribúdajúcimi teplotami je sneh ťažší a sklznica si vyžaduje hrubšiu štruktúru, aby pri kontakte so snehom dobre odvádzala vodu, podobne ako dezén na pneumatike. Pri ranných mínusových teplotách potrebuje mať lyžiar zase nabrúsené hrany, aby lepšie rezali po snehu. S ostrými hranami dokáže rýchlejšie zabrzdiť a korigovať smer jazdy. Ak nie sú lyže navoskované a je zanedbaná aj štruktúra, lyže sú pomalšie a jazdcovi znižujú obratnosť a flexibilnosť. Ak má lyžiar dobre urobenú štruktúru a navoskované lyže voskami do vyšších teplôt, dokážeme ho tým zrýchliť až o 5-10 km/h. Zároveň bude aj bezpečnejší na  zjazdovke. Keď má na zjazdovke prekážku, vie rýchlejšie urobiť oblúk a vhodne zareagovať. Všetko je to o servise“,  myslí si M. Húska.

Ako často s lyžami do servisu?

Odborníci z lyžiarskych servisov Tatry Motion sa zhodujú na tom, že servisovanie lyží by malo byť pravidelné. „Aby sa predišlo zhoršovaniu ich zjazdných vlastností, priemerný lyžiar by mal navštíviť servis minimálne trikrát počas sezóny.  Vtedy sa odporúča spraviť aj štruktúru skĺznice a voskovanie. Po sezóne je dobré nechať lyže a snowboardy zakonzervovať - zaliať celé voskom aj s hranami, aby sa lyža premastila, vosk nezoškrabávať a chrániť pred uskladnením vo vlhkých priestoroch. Na začiatku sezóny je zase potrebné dať dole zaliaty vosk a odstrániť zvyšky mosadznou kefou, potom naniesť a zažehliť nový vosk a lyže uchovávať v suchých miestnostiach. Ak sa lyže vozia na kapote aute, mali by mať ochranný obal. Servis a údržba po a pred zimou sa robí aj v prípade lyžiarskeho viazania“, uzavrel Húska.

Profesionálny lyžiarsky servis Tatry Motion zabezpečuje strojovú úpravu lyží s najmodernejšou technológiou a poskytuje aj najlepší ručný servis.  Lyžiari a snowboardisti získajú ostré hrany, sklznicu bez škrabancov a stabilitu na tvrdom snehu. Stačí na konci dňa priniesť lyže alebo snowboard do prevádzok Tatry Motion v Nízkych a Vysokých Tatrách a ráno si ich profesionálne servisované vyzdvihnúť. 

Technologický postup strojovej úpravy lyží v servise Tatry Motion

1.       Oprava sklznice – ručné zalievanie

Ak si sklznica vyžaduje kompletnú generálku a pri hranách sú nebezpečné diery, servisman zataví do sklznice P-tex a zaleje hlboké nerovnosti a ryhy. Prebytočný P-tex odstráni ručne. 

2.       Strojové úpravy – tvarovanie štruktúry

Dva brúsne kamene v plne automatizovanom systéme vyrovnávajú sklznicu do hladka a dávajú jej potrenú štruktúru s presnými parametrami. Brúsne kamene zaručujú absolútnu rovinu brúsnej plochy a excelentnú kĺznu vlastnosť. Servisman si vie pri strojovej úprave presne nakombinovať tvar, hrúbku a sklon tvaru štruktúry sklznice. 

3.       Geometria – uhlovanie bočných strán a tzv. podbrus

Uhly sa vo všeobecnosti nastavujú podľa charakteru použitia a skúsenosti lyžiara. Väčšine lyžiarov vyhovuje 88 stupňový uhol, ktorý je nastavený pri automatickom brúsení aj v lyžiarskom servise Tatry Motion. Lepším lyžiarom, ktorí potrebujú uhol lyže  87 alebo 86 stupňov, brúsia lyže ručne. Uhlovanie lyží od špičky k päte sa robí brúsnym pásom cez klznú keramickú podložku. Tzv. podbrus spodnej hrany je nastavený od 0,5-1,5 stupňa a slúži pri jazde na hrane.

4.       Voskovanie

Pravidelné voskovanie zvyšuje zjazdnosť lyží, ak sa sklznica nenapustí voskom, zhorší sa sklz, točivosť a obratnosť sklznice. Vosk sa nanáša horúci rozpustený na sklznicu a zažehľuje sa ručne alebo strojom za sucha pomocou rotačnej kefy a následne sa leští dohladka, aby sa vytvoril rovný povrch. Svojpomocné voskovanie lyží doma má význam vtedy, keď je na lyži dobre urobená štruktúra.

Množstvo úrazov na svahoch je zapríčinených zlým nastavením lyžiarskeho viazania. Ani ladenie a montáž viazania netreba podceniť a radšej sa obrátiť na odborníkov v servisoch Tatry Motion.

 

Tím Tatry Motion ďakuje za dôveru!

Strojová úprava lyží v servisoch TATRY MOTION.