7.8.2014

5. etapa prestížneho podujatia Tour de Pologne, sa uskutočnil prvý krát aj na Slovensku dňa 7.8.2014. Tour de Pologne je grandióznym športovým podujatím, ktorým žije celé Poľsko a v roku 2014 po prvýkrát v histórii zažije premiéru týchto pretekov aj Slovensko. 

5. Etapa: Zakopané – Štrbké Pleso

Samotná etapa začínala v poľskom Zakopanom a pelotón sa na Slovensko dostal cez hraničný prechod Suchá Hora. Cyklisti ďalej prechádzali obcami a mestami cez: Hladovka – Vitanová – Čimhová – Liesek – Trstená – Tvrdošín – Nižná – Podbiel – Oravský Biely Potok – Habovka – Zuberec – Huty – Liptovské Matiašovce – Liptovský Trnovec – Liptovský Mikuláš – Liptovská Podtureň – Liptovský Hrádok – Hybe – Východná – Važec – Tatranská Štrba – Vyšné Hágy – Štôla – Mengusovce – Tatranská Štrba – Štrbské Pleso (dve kolá). Celková dĺžka etapy je 191 km s celkovým stúpaním 2 460 m.

Oficiálna webstránka Tour de Pologne: www.tourdepologne.pl

Z histórie cyklistických pretekov Tour de Pologne

Tour de Pologne sú etapové preteky pozostávajúce zo siedmich alebo ôsmich etáp. Ich celková dĺžka dosahuje okolo 1200 kilometrov. Prvýkrát sa konali už v roku 1928 za účasti 71 pretekárov. No dlho, až do roku 1952, nemali ročnú periodicitu. Organizovali sa nepravidelne a mali aj jednu zvláštnosť - boli vyhradené iba pre amatérskych cyklistov. Tým bola výrazne zredukovaná aj konkurencia na pretekoch a väčšinou ich vyhrávali domáci poľskí jazdci. Tour de Pologne bola organizovaná dvoma subjektmi, Varšavskou cyklistickou spoločnosťou a športovým denníkom Przeglad Sportovy. Až do druhej svetovej vojny prebehli iba štyri ročníky. Preteky Tour de Pologne boli vo svojich počiatkoch úplne iné, než sú dnes. Etapy boli podstatne dlhšie (často dosahovali až 300 kilometrov) a často viedli po štrkových cestách, čo spôsobovalo mnoho defektov. Rekordným bol rok 1953, vtedy pozostávalo Okolo Poľska z 13-tich etáp a jeho celková dĺžka dosiahla 2311 kilometrov.

Po skončení druhej svetovej vojny ožila myšlienka zorganizovať cyklistické preteky po Poľsku. V roku 1947 boli preteky po dlhej osemročnej nútenej prestávke obnovené. Spoločné úsilie Poľskej cyklistickej asociácie, novinového vydavateľstva Czytelnik a skupiny zapálených novinárov prinieslo svoje ovocie. Aj keď boli preteky hlavne z finančných dôvodov krátke. Úroveň TdP výrazne klesla od roku 1948, kedy sa konal premiérový ročník Pretekov mieru. Na ich organizácii sa podieľali tri krajiny vtedajšieho socialistického bloku - Nemecká demokratická republika, Poľsko a Československo.

Koncom osemdesiatych a začiatkom deväťdesiatych rokov padla železná opona a najlepším športovcom starého kontinentu nič nebránilo súťažiť bez akýchkoľvek obmedzení. Od roku 1993 sa stal športovým riaditeľom Tour de Pologne bývalý skvelý poľský cyklista Czeslaw Lang. V súťažiach amatérov patril k svetovej špičke. V roku 1977 získal na MS bronz v časovke družstiev, o dva roky neskôr v tej istej disciplíne striebro, na olympiáde v Moskve 1980 obsadil v cestných pretekoch jednotlivcov druhé miesto. V tom istom roku vyhral aj Tour de Pologne. Počas aktívnej kariéry zaznamenal jeden primát, ktorý mu už nikto nevezme. Bol prvým cyklistom z krajín "východného bloku", ktorý uzavrel profesionálnu zmluvu. Ako riaditeľ pretekov využil svoje bohaté kontakty, organizačné schopnosti, autoritu v cyklistických kruhoch a jeho zásluhou renomé Tour de Pologne stúpalo. Už v roku 2005 boli preteky zaradené do elitnej kategórie UCI ProTour. V rámci cyklistických podujatí v strednej a východnej Európe sú jediné takto vysoko v hierarchii. Od roku 2011 patrí Okolo Poľska do kalendára UCI World Tour medzi 15 najprestížnejších svetových etapových pretekov.

Čo to znamená pre Slovensko

Nakoľko patrí Tour de Pologne medzi 15 najprestížnejších svetových etapových pretekov, „malé“ Slovensko sa tak bude môcť ukázať „veľkému“ svetu, aké krásy tu naozaj máme. Počas priamych prenosov budú až do 59 krajín sveta počas etapy snímané tie najzaujímavejšie miesta z okolia Liptova, Oravy a samozrejme Tatier.

Vedúci jazdci stanovených kategórií nosia tričká týchto farieb - líder celkovej klasifikácie žlté, najlepší vrchár ružové, najaktívnejší cyklista červené a líder bodovacej súťaže tmavomodré tričko. Vlani lemovali cesty počas pretekov dva milióny fanúšikov a televízne prenosy sa vysielali v 59 krajinách sveta.

I táto cezhraničná spolupráca v rámci cyklistiky medzi Poľskom a Slovenskom priniesla nové výzvy a príležitosti pre skvalitnenie spoločenského a kultúrneho života, medzi dvoma blízkymi národmi.