Skipatrol.

Určite ste si na svahoch v stredisku Jasná - Nízke Tatry všimli lyžiarov v jasných reflexných bundách, ktorí celý deň lyžujú. Nie sú to cestári na dovolenke, ani nič podobné. Ide o ešte stále na Slovensku ojedinelú funkciu skipatroly, ale v stredisku Jasná -Nízke Tatry už o štandardnú službu.  V prvej časti nášho seriálu o pracovníkoch strediska Jasná - Nízke Tatry sme si predstavili Martina, ktorý sa stará o údržbu a bezpečnosť zjazdoviek na južnej strane Chopku. Dnes sme strávili deň s partiou chlapov, ktorí hrdo nosia reflexné vetrovky s nášivkami skipatrol. Čo sa pod týmto názvom skrýva?

V zahraničných strediskách častý jav sa pomaly udomácňuje aj na Slovensku. Zatiaľ funguje v strediskách Jasná Nízke Tatry a  Tatranská  Lomnica. Pracovníci skipatroly dohliadajú na bezpečnosť klientov v zimnom stredisku, kontrolujú bezpečnosť na zjazdovkách, zjazdnosť tratí, pomáhajú s orientáciou, organizujú rady v nástupných staniciach, riešia každodenné problémy, ktoré sa v stredisku vyskytnú. A množstvo ďalších aktivít v stredisku. Ich pracovná náplň je naozaj rôznorodá. 

 

Ako začína deň skipatrolákom?

Tak ako väčšine pracovníkov v stredisku. Ešte pred oficiálnym spustením strediska vyrážajú na zjazdovky, aby skontrolovali ich zjazdnosť, vytýčili BEZPEČNOSŤ NA ZJAZDOVKÁCHnebezpečné miesta, odstránili kamene, ktoré by mohli poškodiť návštevníkom strediska lyže, alebo by mohli spôsobiť kolízne situácie. Kontrolujú značenie, miesta, kde by teoreticky mohli prísť k vypätejším situáciám. V stredisku Jasná - Nízke Tatry sa ich na oboch stranách Chopku pohybuje v priemere denne 10 až 12 a keďže musia dohliadnuť na vyše 50 km zjazdoviek, majú celý deň čo robiť. Nie je to však len také lyžovanie si strediskom. Každý skipatrolák má určenú svoju zónu kde sa pohybuje. Počas jazdy neustále kontroluje kvalitu zjazdoviek a popri tom musí samozrejme dohliadať na dodržiavanie Bieleho kódexu a Návštevný poriadok strediska. Hlavne zvyšovanie povedomia o Bielom kódexe je ich každodennou prácou. Na oboch stranách Chopku sú pre skialpinistov vybudované po dve skialpové trasy, čo je v slovenských lyžiarskych strediskách ojedinelý jav, nakoľko zväčša v lyžiarskych strediskách pohyb skialpinistov nemajú vyriešený, rozdelené podľa náročnosti. Počas dňa skipatrol dohliada aj na dodržiavanie pravidiel o bezpečnom skialpe a teda aby skialpinisti využívali na výstup len trasy, ktoré sú na to určené. Je to veľmi dôležité nakoľko sa tým snažia zabrániť stretu s lyžiarmi. Na infocentrách sú kartičky s mapkou a s vyznačenými skialpovými trasami ako aj s pravidlami o bezpečnom skialpe. A že sa počas najrušnejších dní poriadne zapotia, to si buďte istí.

"Aké sú najčastejšie porušenia Bieleho kódexu strediska, ktoré si možno návštevníci ani neuvedomujú?"

Je to hlavne neohľaduplnosť a nerešpektovanie ostatných návštevníkov strediska. Neprispôsobenie rýchlosti jazdenia svojim schopnostiam a stavu zjazdoviek. Toto je veľký problém hlavne v najvyťaženejších časoch. O týchto problémoch hovoria prvé štyri body Bieleho kódexu. Ako jazdiť, akou rýchlosťou, ako predbiehať a tak ďalej. Možno si poviete, že to je jasné, no čudovali by ste sa, koľko ľudí neovláda tieto pravidlá. Ďalšie časté porušenie sa týka hlavne snowboardistov, ktorí sedia za bodom zlomu zjazdovky, alebo v jej strede. Tieto situácie sú veľmi nebezpečné a často končia nepríjemným zranením. Aj tu platí, vidieť a byť videným. Počas rozhovoru so skipatrolákmi sme sa dozvedeli množstvo zaujímavých historiek. Ako ľudia nerešpektujú ich pokyny a značenia na zjazdovkách a hlavne uzávery zjazdoviek, kde následne riskujú nie len svoje zdravie, ale aj zdravie privolaných záchranných zložiek. Stáva sa aj to, že do jasne označeného a viditeľného skipatroláka narazia ľudia. Alebo sa tvária, že ho nevidia, alebo mu nerozumejú.

"Raz sa mi salo, že som stál pred vjazdom na uzavretú a jasne označenú zjazdovku a aj tak do mňa napálil lyžiar." hovorí Andrej.

 

Veľkým problémom je aj jazdenie na zjazdovkách po oficiálnom ukončení prevádzky strediska.

Hlavne ku koncu sezóny, keď sú dni dlhšie, sa z Kamennej chaty v čase uzávery zjazdoviek vydávajú na svoje jazdy skialpinisti. Táto situácia je veľmi nebezpečná, keďže na zjazdovkách pracujú ratraky, ktoré sú často ukotvené lanami. Stretnúť hrdinu, ktorý po desiatich panákoch horca zahlási "ja tie laná predsa vidím, na horách skialpujem už tri roky", nie je žiadna rarita. Andrej nám rozpráva ďalšiu úsmevnú príhodu. "Kamenná chata, bujará oslava, dámy v aktívnom veku. Prišla zmena počasia, hmla vietor. Dámy podcenili svoje konzumné a orientačné schopnosti. Museli sme ich cestou dole doprevádzať. Nakoniec sa nám pekne poďakovali a boli rady, že sme tam boli a dohliadli na ich bezpečný zostup."

 

 

Treba si uvedomiť, že Biely kódex a Prevádzkový poriadok slúžia hlavne na ochranu zdravia a majetku návštevníkov strediska. Nikto z lyžovačky nechce odísť so zranením, alebo s poškodenou výbavou. A treba si ešte uvedomiť jednu vec, skipatroláci nie sú polícia, alebo represívny orgán. V prvom rade sú tu aby pomáhali, uľahčovali a spríjemňovali pobyt na horách. Sú tu pre vašu bezpečnosť a pohodlie. Keď však dôjde k hrubému porušeniu pravidiel, skipatrol má právo zablokovať vám skipas a vykázať porušovateľa zo strediska, tak ako sa píše vo všeobecných pomienkach. Skipatrol je aj akýmsi spojením medzi viacerými zložkami v stredisku. Aktívne komunikujú s Horskou službou, ratrakármi, lanovkármi, infocentrom, technickým zázemím strediska a ďalšími. Vedia operatívne vyriešiť viacero problémov.

Rešpektujete ostatných návštevníkov strediska, správajte sa tak, ako by ste to očakávali od iných. Ak máte nejaký problém, alebo otázku, neváhajte sa k skipatrolákom prihovoriť, sú to príjemní a vtipní ľudia a ak budú môcť, určite vám pomôžu.